logo    
       
beeld
spacer spacer spacer
 

GEZELLIG MET SOORT-GENOTEN VAN GEDACHTEN WISSELEN

Loes WagenmakerNaam: Loes Wagenmaker
Functie: Interim directeur in poppodium Ekko en Organisator van The Female Connection: netwerkborrel voor Vrouwen in de Popmuziek
Leeftijd: 42

Er heerst de veronderstelling dat de muziekindustrie voornamelijk een mannenwereld is. Werken er te weinig vrouwen in de muziekindustrie?
“Er werken weinig vrouwen. Alhoewel dit de laatste tijd wel verandert.”
Wat doe je eigenlijk?
“Ik werk als zelfstandige onder de naam Plannenbureau voor de Culturele Sector en doe onder meer interim-opdrachten, korte presentaties,
het ontwikkelen van plannen voor programmering en marketing en het geven van organisatieadvies. Ik werk momenteel als interim directeur in Ekko, voer Special FX uit voor het Nationaal Pop Instituut en ik maak een plan voor de tieners in Alkmaar voor het welzijnskoepel Kern 8. Daarnaast ben ik adviseur voor het FPPM en initiatiefnemer van Instant Consult, omschreven door 3VOOR12 als beste seminar op Noorderslag.
Welke opleidingen heb je gevolgd?
“Ik heb de HBO- studie Cultuur en Beleid gevolgd en afgerond.”
Onlangs heb je met Betti Plug (programmeur Groene Engel) en Marlies Timmermans (coördinator publiciteit 013) een netwerkborrel voor vrouwen in de popmuziek georganiseerd. Waarom was dit nodig?
“Voor de gezelligheid. Ik at wel eens met een clubje vrouwen en Betti leek het ook leuk. Dus we hebben toen een bijeenkomst georganiseerd.”
Was deze netwerkborrel nuttig?
“Zeer nuttig. We gingen uit van 20 vrouwen en er waren ongeveer 90 aanmeldingen. Iedereen was zeer enthousiast.”
Door alleen vrouwen uit te nodigen voor een netwerkborrel maak je toch weer het onderscheid tussen man en vrouw en dat is toch wat jullie juist niet willen?
“Af en toe is het heel erg leuk en gezellig om met soortgenoten van gedachten te wisselen. Er hangt toch een andere energie, meer relaxed.”
Is het voor vrouwen anders om in de muziekindustrie te werken dan voor mannen?
“Ik weet dit echt niet. Ik zelf merk er weinig van en heb al verschillende keren op directieniveau gewerkt in de Koog, de Kelder en Ekko. En dat verloopt steeds prima.”
Hoe zit het eigenlijk met de salarissen van vrouwen in de muziekindustrie, zijn deze bijvoorbeeld ook lager dan die van mannen die eenzelfde functie bekleden?
“Ja, ik weet en hoor dat de salarissen soms een stuk lager liggen.”
Heb je enig idee waarom er nog steeds zo weinig vrouwen actief zijn in deze branche?
“Het worden er steeds meer, maar dan met name PR en productie. Misschien omdat pop ook voornamelijk beoefend wordt door mannen of dat het niets met de sector te maken heeft.
In andere sectoren zie je ook dat op bepaalde posities meer mannen werkzaam zijn. Bij de poppodia werken er weinig vrouwen op directieniveau. Ik geloof drie of vier. Misschien willen vrouwen het zelf ook niet. Op hoger niveau zijn het zware banen, waar je helemaal voor moet gaan. Als je dit wilt combineren met kinderen, komen zij bij veel vrouwen op de eerste plaats. Dat komt door de oerkracht.”
Op welke manieren kunnen vrouwen elkaar steunen?
“Uitwisseling, kennismaking, kennis vergaren en doorgeven.”
Aan welke huidige ontwikkelingen in de muziekindustrie stoor je jezelf op dit moment het meest?
“Ik vind het af en toe jammer dat geld zo’n belangrijke drijfveer is.”

 
  spacer